Coronaproof sporten met kinderen doe je zo!

Coronaproof sporten met kinderen doe je zo!

De handleiding

Coronaproof bewegen met kids na een tijd van stilstand is belangrijker dan ooit! Lekker onbezorgd sporten met elkaar heeft afgelopen tijd plaatsgemaakt voor bankzitten en schermtijd. Een nieuwe epidemie is in de maak. Tijd om weer actief te worden! Met een beetje logisch verstand en creatief denken is er ontzettend veel mogelijk. In dit blog lees je hoe je coronaproof en op verantwoorde wijze met jouw kids lekker gaat sporten. De tips zijn toe te passen bij jou in de gymles (als juf of meester), tijdens de pauzesport of het naschoolse aanbod (vanuit de vereniging, club of de buurtsportcoach).

Tip 1 - Gezond verstand!

Coronaproof sporten met kinderen begint met een flinke dosis gezond verstand. Zieke kinderen blijven thuis, ouders moeten niet blijven hangen en fysiek contact moet geminimaliseerd worden. De wintermaanden en het vele binnen zitten heeft de weerstand bovendien niet veel goed gedaan. De weerstand moet weer opgebouwd worden. Loop dus niet te hard van stapel met je kids. Laat ze weer wennen aan sporten, bewegen en onderling contact. Coronaproof sporten begint met voorbereiding! Ook is het logisch dat je met kinderen die bijvoorbeeld niet uit dezelfde klas komen iets voorzichtiger moet zijn en meer afstand moet bewaken. Dit kan met buurtactiviteiten of naschools aanbod voor kinderen het geval zijn. Verder: Hooikoorts is GEEN corona!

Tip 2 - Ga lekker naar buiten

Weer of geen weer, buitensporten met je kids in deze tijd is een heel goed alternatief voor het binnensporten en nog gezond ook! Maak gebruik van de vele buitenspeelplaatsen, parken, openbare sportfaciliteiten of simpele muurtjes. Muurtjes? Ja muurtjes! Met buitensport komt de mogelijkheid om nieuwe dingen te oefenen met je kinderen. Laat de kinderen kennismaken met een stukje urban sports zoals Freerunning. De stad biedt veel mogelijkheden. Ook het schoolplein biedt vaak meer mogelijkheden dan je meteen zou verwachten. Hekjes, muurtjes, randjes noem maar op. Soms kan het handig zijn om wat extra sportmateriaal te hebben zoals een slackline, wat stepjes, skateboards en ballen. Weet je niet precies wat je nodig hebt om makkelijk buiten te gaan bewegen op jouw school of vereniging? Kijk dan eens naar de Skillsbox (www.schoolmeubelen.nl)!

Tip 3 - Gebruik attributen en speeltoestellen

In de openbare ruimte zijn veel sportparkjes te vinden waar je met je kinderen aan de slag kan gaan. Altijd zijn er wel rekken of “bars” te vinden waar je simpele oefeningen kan bedenken. Je kan het altijd wat interessanter maken door wat extra ringen mee te nemen en deze op te hangen. Zorg dat je altijd wat desinfecteermiddel mee hebt om eventuele rekken vooraf mee te reinigen. Zo weet je zeker dat je coronaproof bezig bent.

Tip 4 - Mini bootcamps voor de basis

Na een tijd lang stil gezeten te hebben kan die basisconditie en kracht wel weer een boost gebruiken! Als je aan bootcamps denkt denk je vaak aan volwassenen. Maar wat dacht je van kinderbootcamps? Wil jij verstandig weer gaan bewegen met je kids als docent of coach, overweeg dan om weer even bij de basis te beginnen. Goed voor je lichaam, goed voor blessurepreventie

Tip 5 - Dé kans om nieuwe sporten te proberen!

Het is goed om veel verschillende sporten en bewegingen te proberen en te oefenen. Dit past mooi in het idee van breed motorisch scholen. Voor kids komt dit vaak van nature en laat dit nu net de tijd zijn om creatiever na te gaan denken over het gebruik van je lichaam. We worden uitgedaagd om anders over onze directe omgeving na te gaan denken en hoe we dit kunnen gebruiken om actief bezig te zijn. Wat dacht je van Freerunning? Dit is bij uitstek een sport die jou uitdaagt om anders te gaan kijken naar dat ene muurtje, die grote trap, die hoge boom of dat hekje. Ga met je kinderen erop uit om te kijken wat je tegenkomt. Zorg dat je dit in een veilige omgeving doet zonder verkeer. Je zult zien dat kinderen gigantisch creatief worden wanneer je ze uitdaagt om te sporten met wat je tegenkomt.

Tip 6 - Werk in kleine groepen

Zowel voor binnen- als buitensport geldt dat het de voorkeur heeft om met iets kleinere groepen kinderen te werken. Massaproductie is uit de mode. Focus op kwaliteit. Heb je tijdgebrek? Denk dan aan het verkorten van het sportmoment en verhoog de intensiteit. Een sportmoment zou je kunnen opsplitsen in twee delen met twee groepen bijvoorbeeld. Dit moment zou je vaker terug kunnen laten komen in de week. Meer kwalitatief aanbod dat de kern raakt (dat kinderen worden getriggerd om weer te bewegen) is het belangrijkste. Kleine groepen hanteren is bovendien coronaproof en veiliger/overzichtelijker in de buitenlucht.

Tip 7 - Toffe huiswerk oefeningen

Mocht het sportmoment te kort zijn, of vragen de kinderen uit enthousiasme om meer? Denk dan aan leuke oefeningen die ze naar huis mee kunnen nemen. Je kan denken aan een soort van leskaart die ze op het volgende sportmoment weer kunnen inleveren. Houdt het bij simpele maar leuke woonkamer oefeningen. Stimuleer het doen hiervan door de week erop extra te belonen. Als groep kan je er aandacht aan besteden of je kan naar iets toewerken als groep of als individu. De gezamenlijke momenten zijn erg belangrijk om gemotiveerd te blijven!

Tip 8 - Gezonde leefstijl aanleren tijdens corona

Dat sporten met kinderen belangrijk is, is wel duidelijk. Maar waarom eigenlijk? Uiteindelijk komt het neer op een gezonde leefstijl. Wie gezond leeft en regelmatig sport is minder vatbaar voor ziektes (zoals corona) en stress. Besteed hier wat extra aandacht aan. Maak gebruik van deze bijzondere tijd om jouw kids na te laten denken over hun eigen gezondheid. De kids zullen voor de rest van hun leven profijt hebben van de lessen die ze krijgen over gezond eten, mindset en veel bewegen!

Aan de slag!

Of je nou een docent, buurtsportcoach of zelfs ouder bent, het allerbelangrijkste is dat je dingen gaat doen met je kind of kinderen. Dat kinderen té passief worden met obesitas en motorische achterstanden, is een bekend probleem. Alles is dus beter dan dan bankhangen. Denk dus niet te lang na, maar ga het gewoon doen. Het mooiste nog: terwijl je bezig bent met sporten met kinderen, ben je ook nog eens zelf heel gezond bezig!

Workshops van LEF! voor kinderen

LEF! events is specialist op het gebied van laagdrempelig sportaanbod voor kinderen in de buitenlucht. Met onze ervaren docenten met een achtergrond in Freerunning, Dans, Tricking, Calisthenics en meer weten we altijd de geschikte activiteit te bedenken. Wij nemen kinderen mee in alternatieve manieren van beweging en stimuleren ze in het proces na te denken over hun eigen gezondheid. Dit doen wij voor het onderwijs, de buurt en sportverenigingen. Meer weten over de urban sport workshops? Check onze workshop pagina!

Urban Sport pop-ups voor buiten

Sporten in de buitenlucht kan gemakkelijk en snel met de pop-ups van LEF! Wat dacht je van het plaatsen van een Airtrack? Of makkelijk verplaatsbare freerunatrributen voor een sportmiddag? Op aanvraag kunnen wij deze sportmaterialen makkelijk meenemen. Wil je meer weten? Vraag dan een gratis kennismaking aan via de onderstaande knop!

IMG_20210116_150437
De LEF! Evenementen bus

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *